De huisregels van Huisartsenpraktijk Ypenburg zijn als volgt:
- Iedereen dient de algemeen geldende omgangsvormen te hanteren zoals elkaar beleefd en met respect behandelen. Als een medewerker zich onveilig voelt, wordt de politie ingeschakeld.
- Geef elkaar de gepaste ruimte i.v.m. privacy.
- Geen gesprekken verstoren of hinderen.
- De praktijk is niet verantwoordelijk voor diefstal van eigendommen in het pand of het buitenterrein.
- Zonder toestemming van een medewerker van de praktijk mogen geen beeld- of geluidsopnames worden gemaakt.
- Dreigt u door overmacht te laat te komen, laat het ons alstublieft weten.
- Gebruik de spoedlijn alleen voor levensbedreigende situaties.
- Een afspraak die u maakt is tien minuten. Indien u meerdere klachten heeft, dient u dit van te voren door te geven bij het maken van de afspraak, zodat er langer tijd voor u gereserveerd kan worden.
- Wij verzoeken u vriendelijk om op de afgesproken tijd aanwezig te zijn.
- In de praktijk wordt alleen Nederlands en Engels gesproken. Anders sprekenden dienen een eigen tolk mee te nemen.
- Wij houden de wachtkamer graag netjes. Daarom stellen wij het op prijs als u gebruikte tijdschriften en speelgoed terug legt op de plek die daarvoor bestemd is.
- Roken is in het pand verboden.
- Huisdieren (met uitzondering van hulphonden) zijn niet toegestaan.
- Het gebruik van mobiele telefoons, tablets, laptops e.d. zijn toegestaan, maar mogen geen overlast veroorzaken. Als u in gesprek bent met een zorgverlener, telefoneert u niet.
- Bij calamiteiten volgt u de aanwijzingen op van de medewerkers van de praktijk.
- Medewerkers gaan vertrouwelijk om met de gegevens van patiënten. Dit betekent:
-
- Dat er geen medisch-inhoudelijke gegevens verstrekt worden aan derden zonder medeweten en expliciete goedkeuring van de patiënt.
- Dat er bij doorverwijzingen naar andere behandelaars in principe alleen gegevens verstrekt worden die relevant zijn voor de betreffende behandeling.
- Er alleen in uitzonderingsgevallen van bovenstaande regel wordt afgeweken, namelijk wanneer er gevaar dreigt (voor zichzelf of voor anderen) en/of wanneer de patiënt wilsonbekwaam of ontoerekeningsvatbaar is.
- Medewerkers zijn als hulpverleners verplicht medische hulp te verlenen indien nodig en mogelijk. Zij kunnen echter niet gedwongen worden tot een bepaalde (be-)handeling, indien dit indruist tegen hun professionele beroepsnorm of -ethiek.
- Bij klachten over (het functioneren van) een medewerker kan de patiënt hier een melding van maken. Dit kan rechtstreeks bij de medewerker, of bij de huisarts of door het invullen van een klachtenformulier op de website. Er treedt een klachtenprocedure in werking, waarover u als patiënt altijd geïnformeerd wordt.
- Als daar reden toe is, mogen medewerkers vragen om uw identiteitsbewijs. Soms is dit zelfs wettelijk verplicht.
- Wapenbezit, dragen van gevaarlijke voorwerpen, diefstal, alle vormen van vernieling/vandalisme, alle vormen van fysiek geweld, alle vormen van verbaal geweld, alle vormen van intimidatie, alle vormen van stalking, alle vormen van seksuele intimidatie, zijn op de praktijk niet toegestaan. Van overtreding wordt aangifte gedaan bij de politie. Overtreders worden aan de politie overgedragen. In alle gevallen worden gemaakte kosten verhaald op de overtreder.